30 січня 2020

TYPES OF QUESTIONS

There are following types of questions:

1.GENERAL QUESTIONS / Загальні запитання
"Yes/no"-questions   -  це такі запитання, на які ми даємо відповідь  'yes' or 'no'. У загальних запитаннях допоміжне або модальне дієслово ставиться на початку речення перед підметом. Якщо у складі присудка немає допоміжного або модального дієслова, то перед підметом ставиться допоміжне дієслово do (does) або did, а після нього основне дієслово у формі інфінітива без частки to, решта членів речення стоять у такому порядку, як у розповідному реченні.
Do you live in Ukraine?       
Does he like music?  
Are you a student?               
Can you speak French?
Did you like it?                     
Am I right?
Will you go there?                
Have you ever been to Paris?

Заперечна форма загальних питань утворюється за допомогою частки not, що ставиться після підмета перед основним дієсловом і виражає здивування.
Do you not see this film? Don't you see the this film? (Хіба (невже) ти не не бачив цей фільм?)
Did you not see this film? Didn't you see the this film? (Хіба (невже) ти не не бачив цей фільм?)

2.  SPECIAL QUESTIONS
"Wh"-questions починаються питальним словом
What?          Що? Який?                              What is this?
When?         Коли?                                       When will you come?
Where?        Де? Куди?                                Where do you live?
Which?       Який з...?                                  Which book does he read?
Who?          Хто?                                           Who has got a computer?
Why?            Чому?                                       Why are you doing this?
Whose?         Чий?                                         Whose book is on the table?
How?             Як?                                           How did he read the sentence?  - Slowly.
How many?  Скільки? (для злічуваних)      How many apples have you got?
How much?  Скільки? (для незлічуваних)  How much money do you need?
How old?       Скільки років?                         How old is he?
How long?     Як довго?
How far?       Як далеко?
How often?    Як часто?

3. ALTERNATIVE QUESTIONS / Альтернативні питання
"Or"-questions
Is it a pen or a pencil?
Do you like singing or dancing?

4. DISJUNCTIVE QUESTIONS / Розділові запитання
Tag-guestions     запитання з “хвостиком”   (Чи не так?)
You know English, don't you?                  (+)                        (-)
He is a student, isn't he?                  Positive statement – negative tag                                      
He hasn't got a car, has he?                        (-)                        (+)
You didn't see him, did you?            Negative statement – positive tag

Related  materials:
TYPES OF SENTENCES / ВИДИ РЕЧЕНЬ

1)            DECLARATIVE / Розповідні    
        Statements / ствердження  (+)      I read a book every day.
                                                                He lives with his mother in a new house.
        Negatives / заперечення  (-)         I don't go to school on Sundays.         
                                                                                                  
2)            IMPERATIVE / Наказові
        Commands
        Close the window!     Give me your copybook.  Open your textbooks.
        Stand up! Sit down.    Don't cross the street before the light turns green.

3)            EXLAMATORY /  Окличні
         Exclamations     !!!!
         It isn't funny!             How beautifully she sings!
          I am tired!                 What a terrible noise!

4)            INTERROGATIVE / Запитальні
         Questions   ???
         Do you speak English?
The Adjective
Degrees of Comparison

Ступені порівняння прикметників

Двоскладові та багатоскладові прикметники


Порівняння прикметників
The Article / Артикль

Артикль – це частина мови, яка визначає певні особливості іменника

НЕОЗНАЧЕНИЙ АРТИКЛЬ
 (the indefinite article)

a/an
ОЗНАЧЕНИЙ АРТИКЛЬ
(the definite article)

the

походить від слова “one   один, якийсь, який-небудь.
походить від слова that(той) і  має подібне значення.
a – вживається зі словами, які починаються з приголосної букви: a flat
an – вживається зі словами, які починаються з голосної букви:
an egg

   Якщо перед іменником стоїть прикметник (який?), то ми вживаємо артикль a (an) перед прикметником: a big apple

¾   Вживається з неозначеними   іменниками в однині:
«Lets read a book - Давайте почитаємо книгу. (маємо на увазі будь-яку книгу, не конкретну)
¾   показує, що перед нами знаходиться якийсь один, деякий, будь-який предмет, що згадується вперше.
He has a dog.
It is an ant.                        
¾   Вживається з конкретними, означеними іменниками:
«Lets read the book.»  - Давайте почитаємо книгу. (маємо на увазі певну, конкретну  книгу, відому для всіх)
¾   показує, що перед нами знаходиться конкретний, вже згадуваний раніше предмет.
The dog is big and fat.
The ant is big.



Rules for learning English

There's a very basic formula for learning a language.
It's: input (reading and listening) + practice (speaking and writing) learning! 
It's simple! 

1. Practise every day.
Make sure you practise a bit every day: reading an article, listening to a song, chatting with an English-speaking friend etc. Doing 10 or 20 minutes every day is far better than doing four hours just once a week. With just 20 minutes a day, you can really improve your English. Read for 10 minutes and listen for 10 minutes (a YouTube video, the news, your favourite TV series, etc.). You'll soon notice the difference!

2.   Surround yourself in English. Put yourself in an all English speaking environment where you can learn passively. The best way to learn is through speaking.

3.    Create an atmosphere in which you want to learn, not because you have to. You’ll learn more when you’re learning because you want to.

4.    It’s not enough to only learn English words. You can teach a parrot English words but that doesn’t mean it can speak English!
Learn phrases, word-expressions, not words. Native speakers do not learn English by remembering single words. Native speakers learn phrases. Learning with phrases is 4-5 times faster than studying individual words. Also, students who learn phrases have much better grammar. Your speaking and grammar will improve 4-5 times faster. Always write the complete phrase.